بابا و دخترش

بابا و دختراش

Tuesday, May 30, 2006

چطوری از بروز شدن وبلاگهای مورد علاقه تون به سرعت برق مطلع بشديد؟ ترکیب doXdo با Google desktop

يکی از چيزهايی که بلاگرها توی آرزوها شونه اينه که از بروز شدن وبلاگهای مورد علاقه شون زود خبر دار بشند. وبلاگهای گروهی اوايل برای همين منظور استفاده می شد تا اينکه سر و کله blogrolling پيدا شد و شيوه کار رو عوض کرد البته هنوز هم تا سیستم ايده آل فاصله بود. آمدن doXdo يک جهش ديگه بود و خيلی ها رو راضی کرد ولی مشکل این بود که دائما؛ بایستی به صفحه doXdo سر می زدب تا بفهمی کدوم وبلاگ بروز شده. چیزی که امروز می خواهم بگم اينه که چطوری از بروز شدن وبلاگهای مورد علاقه تون به سرعت برق مطلع بشديد. راه حل اش اينه:

قدم اول: Google desktop رو روی کامپيوتر تون نصب کنيد. اگر اون رو قبلا نصب کرديد به قدم دوم بريد.
قدم دوم: از طريق منوی options برنامه gdRSS رو به Google desktop تون اضافه کنيد. اگر اون رو هم قبلا نصب کرديد به قدم سوم بريد.
قدم سوم : با رفتن به منوی options در برنامه gdRSS آدرس

رو به عنوان RSS Sources خودتون اضافه کنيد .
قدم چهارم: سيستم شما حاضره و می تونيدRefresh period مثلا روی يک دقيقه تنظيم کنيد تا از بروز شدن وبلاگها فوری خبر دار بشيد.

در صورتی که فقط می خواهيد وبلاگهای خاصی رو پيگيری کنيد می تونيد می تونيد با وارد کردن آدرس RSS URL یا Atom اون وبلاگ توی برنامه Web Clip که يکی ديگه از برنامه های قابل بارگذاری توی Google desktop از بروز شدن اونها به اضافه مختصری از اون پست بهره ببريد. مثلا آدرس Atom وبلاگ بابا و دخترش اينه:

در حال حاضر منوی اصلی Google desktop با زبونهای RTL مثل عبری و عربی و فارسی کمی مشکل داره ولی باز هم قابل فهمه. اگر کسی راه حلی هم برای این مشکل داره بگه .

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Monday, May 29, 2006

الاسما تنزل المن السماء
امان از دست رفيق ناباب می بينيد آدم رو به چه حرفهايی وادار می کنند؟
اینجا توی دیار غربت چیزهای عجیب و غریب زیاده. یکی اش هم یه نوع پنیره که اسم اش برای ما ایرونی ها یک کمی ضایع است خودتون مشاهده بفرمایید

خیلی ها فکر می کنند این اسم هیچ ربطی به زبان شیرین پارسی نداره . اما اگه شما هم مراحل پوست کندن ! جناب پنیر رو مرحله به مرحله(1 - 2 - 3) طبق دستورالعمل کارخانه طی کنید ملتفت می شید که این معنی هم پر بی راه نیست ملاحظه بفرمایید:
(1 - 2 - 3

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Sunday, May 28, 2006

معما داره کم کم حل می شه. این هاله هم که از اول بلوف می زد که می آد راه حل رو می گه و کاسه و کوزه ما رو می ریزه به هم حالا باید یه آش رشته سنگین بپزه!

برای اونهایی که علاقمندند بدونند چی شد تعدادی از راه حل ها و کامنت ها رو اینجا می آرم. اگر می خواهید ذهن خودتون رو آزمایش کنید این پست رو تکه تکه بخونید و ببینید آیا این راه حل ها و کامنت ها کمکی به شما می کنه یا نه. آخرین راه حل تقریبا جواب رو کامل گفته.
-------------
راه حل نیما عصیان:
خب اول گوی اول رو بر می‌داريم از پايين‌ترين طبقه می‌ندازيم. اگر شکست، که سر کاريم. اگر نشکست، می‌ريم طبقه n/2 می‌ندازيمش. اگر شکست، بايد بياييم وسط n/2 و طبقه صفر يعنی طبقه n/4 رو امتحان کنيم. اگر نشکست بايد بياييم وسط طبقه n/2 و n از اون جا امتحان کنيم. اين کار رو بايد ادامه بديم. به نظرم يک الگوريتم جست‌وجوی اين طوری نتيجه می‌ده. در قانون کلی اول پايين‌ترين طبقه، بعد طبقه وسط رو امتحان می‌کنيم. اگر نشکست بايد بريم وسط طبقه وسطی و آخرين طبقه. اگر شکست بايد بريم وسط طبقه وسطی و پايين‌ترين طبقه. اين نصف کردن‌ها رو بايد ادامه بديم تا طبقه مورد نظر در کم‌ترين آزمايش پيدا بشه

کامنت من :نيما جان راه حلت وقتی درسته که به تعداد کافی گوی داشته باشيم اينجا فقط دوتا داريم

-----------
راهنمایی ها دوگانه :
اول اينکه تعداد گوی هايی که داريم فقط دو تا ست و فقط می تونيد از اونها استفاده کنيد وگرنه اگر بيشتر بود ( مثلا ۷ تا ) می شد از روشی که نيما يا علی گفتند استفاده بکنيم.

راهنمايی دوم هم اينه که اگر فقط يک گوی داشتيم می تونستيم از طبقه اول شروع کنيم و گوی رو از اونجا بندازيم اگه شکست که جواب رو فهميديم و گر نه می ريم يه طبقه بالا تر و دوباره امتحان می کنيم. اينجوری در بدترين حالت ۱۰۰تا آزمايش لازمه. حالا که دوتا گوی داريم ببينيد می شه این تعداد رو کمتر کرد؟
-----------

راه حل زهره:

1. az tabagheie aval mindaazim agar shekast ke hich chi
2. agar nashkast mirim soaghe tabagheie 3
3. agar shekast baa gooie ba'di mirim 2
4. agar dar tabagheie 3 nashkast mirim 5 taa aakhar chon faghat 2 taa gooi daarim

کامنت من :زهره جان راه حل ات می تونه مدخلی به راه حل نهایی باشه. مثلا اگر 3تا 3تا یا شایدم 10 تا 10 تا بریم بالا می شه همین راه حل رو به کار بست و گوی اول رو در اون طبقات امتحان کرد و گر شکست با گوی دوم از آخرین طبقه ای که نشکسته بود شروع کنیم و یکی یکی بیام بالا . اینجوری مثلا در مورد راه حل تو در بدترین حالت نیاز به 50 تا تست داریم در حالیکه اگر 10 تا 10 تا تقسیم کنیم در بدترین حالت نیاز به 19 آزمایش هست!
-----------
راه حلVahid Yousefzadeh

ما دو تا گوي داريم و يک ساختمان 100 طبقه. از طبقه دهم شروع مي کنيم و گوي رو ميندازيم. حالا دو حالت داره:

1) اگه شکست پس احتمال داره در طبقات پايينتر از ده نيز بشکنه بنابراين گوي ديگه رو برميداريم و طبقات 1 تا 9 رو امتحان ميکنيم.

2) اگه نشکست از طبقه بيست ميندازيم و باز مثل قبل اگه شکست (چون در طبقات 1 تا 10 نشکسته بود) از طبقه 11 تا 19 امتحان ميکنيم. و همينطور تا 100.

اينم يک مثال: بر فرض اينکه طبقه مورد نظر، طبقه 87 ساختمان باشه و ما الان ميخواهيم که با آزمايش اون رو کشف کنيم.

گوي رو از طبقات 10، 20، 30، 40، 50، 60، 70، 80 پايين ميندازيم و ميبينيم که نشکست حالا از 90 پايين ميندازيم و گوي ميشکنه (تا اينجا 9 آزمايش) پس نتيجه ميگيريم که چون تا طبقه 80 نشکسته پس بازه اي که گوي در آن خواهد شکست ما بين هشتاد و نوده. حالا از 81 شروع ميکنيم گوي دوم رو ميندازيم تا ميرسيم به طبقه اي که در اون گوي ميشکنه.

يعني اگه در واقع ما با گوي اول مجموعه اي متشکل از ده طبقه متوالي رو که گوي در يکي از طبقات آن ميشکنه پيدا ميکنيم (حداکثر 10 آزمون با گوي اول بسته به شماره طبقه) و بعد با گوي دوم در اين بازه با حداکثر 9 آزمايش عدد يکان طبقه رو پيدا ميکنيم.

پس بر فرض اينکه در بدترين حالت طبقه مورد نظر طبقه 100 يا 99 باشه با 19 آزمايش شماره طبقه پيدا ميشه.
کامنت من :راه حل ات %99 جواب رو داره فقط دوتا چیز کوچولو می مونه:
1- چرا 10 تا 10 تا طبقه ها رو تقسیم کردی. مثلا اگه 15 تا 15 تا بریم بالا بهتر نیست؟

2- اگه تعداد طبقات متغیر باشه راه حل بهتر می شه یا نه؟ مثلا به جای 10- 20 - 30-40 و ... بیایم 14-27-39-50- 60-69-77-84-90-95-99-100
رو امتحان کنیم.

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Saturday, May 27, 2006

اونهایی که برای حل معما آمدند می تونند صورت مسئله و راهمنمایی ها رو یکی دوتا پست پایین تر ببینند

از ماجراهای نیلوفر
الان داشتم وبلاگها رو نگاه می کردم که نیلوفر آمد کنارم و با دلسوزی

گفت: بابا می خوای عینکت رو بزاری؟
گفتم: برای چی؟
گفت: برای اینکه باید یه word هایی رو نگاه کنی.

فکر کردم دلش برام سوخته که اینجوری سرم رو کردم تو کامپیوتر و دارم تند و تند وبلاگ می خونم ( روزهای تعطیل فقط تا ساعت 10:30 صبح اجازه وصل شدن به اینترنت رو دارم)

گفتم: باشه عینکم رو بده.
گفت : خوب عینکت کجا ست ؟ ( منو بگو فکر کرده بودم عینک برام آورده)
گفتم : خوب پس اون چیه پشتت قایم کردی.
گفت: اینه



این هم از محبت های دخترانه

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Friday, May 26, 2006

آش رشته پزون + دوتا راهنمايی درباره معما
از استقبال دوستان از اين معما معلومه که همگی حسابی در غيبت من ناراحت و نگران بودند بخصوص اين هاله که حسابی شمشير رو هم از رو بسته و توپ اش هم پر کرده! ( بابا اگه يکی آش آشتی کنان بلده زودتر دست به کار شه تا کار ما بيشتر از اين بيخ پيدا نکرده)

در مورد معما دوتا راهنمايی هم بکنم :
اول اينکه تعداد گوی هايی که داريم فقط دو تا ست و فقط می تونيد از اونها استفاده کنيد وگرنه اگر بيشتر بود ( مثلا ۷ تا ) می شد از روشی که نيما يا علی گفتند استفاده بکنيم.

راهنمايی دوم هم اينه که اگر فقط يک گوی داشتيم می تونستيم از طبقه اول شروع کنيم و گوی رو از اونجا بندازيم اگه شکست که جواب رو فهميديم و گر نه می ريم يه طبقه بالا تر و دوباره امتحان می کنيم. اينجوری در بدترين حالت ۱۰۰تا آزمايش لازمه. حالا که دوتا گوی داريم ببينيد می شه این تعداد رو کمتر کرد؟
در ضمن مامان نيلو جان اين گوی های مرمری از همونها ست که نزديکهای شهرضا درست می کنند و از يه ارتفاع خاصی که بيفته می شکنه وگرنه در بقیه مواقع خودش نمی شکنه ولی ممکنه چیزهای دیگه رو بشکنه بخصوص اگه از دست خانم به طور غير عمدی بيفته و بخوره توی سر شوهرها شون :-)

راستی جايزه هم داره فعلا که جايزه اش همون آشيه که قراره هاله برامون بپزه شنيدم يه وجب هم روغن روش داره! برای جاش هم هنوز تصميم نگرفتيم ولی می زاريم اش يه جايی نزديک مجسمه کورش توی سيدنی . خوبه ؟

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Thursday, May 25, 2006

کلوپ معما:
سلام دوستان من باز هم برگشتم. اين مدت که نبودم خبرهای زيادی بوده بيشترش هم خبرهای خوب بوده که سعی می کنم کم کم براتون بگم. اول اش اينکه بينهايت گرفتار کار شدم و تا مدتی اصلا نمی تونستم وبلاگ خودم رو هم باز کنم و لی سعی می کنم با مطالب ديگه جبران کنم. فعلا تا دوباره برگردم بهتر سر شما رو با معمایی که دیروز شنیدم گرم کنم شاید برای شما هم جالب باشه:

معمای دو گوی مرمر:
شما دو گوی مرمر دارید و یک ساختمان ۱۰۰ طبقه. هر کدوم از این گوی ها رو می تونید از یکی از طبقات این ساختمان پایین بیندازید و ممکنه که بشکنه یا نشکنه (​بستگی به ارتفاع اون طبقه داره) معلومه که اگه در اثر افتادن از طبقه nام بشکنه ازطبقات بالاتر هم خواهد شکست. اگر که در اثر افتادن از یک طبقه ای گوی شما نشکنه شما می تونید اون رو دوباره بردارید و باز هم استفاده کنید. حالا سوال اصلی اینه که شما چطوری می تونید با کمترین تعداد آزمایش پایین ترین طبقه ای رو که گوی در اثر افتادن از اون طبقه می شکنه رو پيدا کنيد؟
جواب ها تون رو يا توی لينک دونی پايين بنويسيد يا اگرم تو وبلاگ خودتون می نويسيد لينک اش رو اينجا بگذاريد. در ضمن اينجا برای بحث و گفتگو درباره اون هم جا هست

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin


My blog is worth $11,855.34.
How much is your blog worth?