بابا و دخترش

بابا و دختراش

Sunday, October 27, 2002


براي پدر ومادرها يکي از بدترين روزهاي زندگي روزهايي است که بچه ها دچار کسالت يا بيماري مي شند. حتي اگه اين بيماري يک سرماخوردگي ساده باشه بازچيزي از درجه تراژيک! مشکل کم نمي کنه و آدم بايد پدر يا مادر باشه تا
اون رو حس کنه . اما در کنار اين مسايل گاهي يکسري مسايل جنبي هم هست که موضوع رو طنز آميز مي کنه . چند وقت پيش يک مطلب بامزه توی ايسنا ديدم که بد نيست بخونيدش . خيلی خنديدم عنوانش هست : /پيام بهداشتي/
روش صحيح مصرف دارو در كودكان
حيفم می آد اين جملاتش رو اينجا نيارم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس علمي، آموزشي - بهداشت و درمان
والدين براي مصرف دارو در كودكان خود بايد روش‌هاي صحيح را به كارگيرندبه گزارش سرويس بهداشت و درمان ايسنا، هنگامي كه كودك شما بيمار مي‌شود، ممكن است، با تشخيص پزشك، نيازمند مصرف دارو باشد، مزه‌ي ناخوشايند برخي از داروها مهمترين عاملي است، كه اغلب كودكان از خوردن دارو امتناع مي‌كنند. با اين حال اگر پزشك كودك‌تان تجويز دارو را ضروري تشخيص داده است، تراژدي خوردن داروي بدمزه بايد به هر شيوه‌ي ممكن انجام شود.
كارخانه‌هاي داروسازي در اغلب موارد، داروهاي مخصوص كودكان را در بسته‌بندي‌هاي جذاب تهيه كرده و با استفاده از اسانس‌ها و طعم‌دهنده‌هاي مختلف سعي مي‌كنند، مزه‌ي آنها را براي كودكان خوشايند كنند، با اين حال، هنوز هم بسياري از داروها در حقيقت بدمزه هستند، از سوي ديگر با تجربه‌ي حتي يك بار خوردن داروي بدمزه كافي است، كه به مقاومت هميشگي كودك منجر شود. براي كاهش مزه‌ي ناخوشايند داورها بهتر است، كه آن را سرد مصرف كنيد. داروهاي كودك خود را كه اغلب به صورت شربت هستند، براي مدتي در يخچال نگهداري كنيد، تا سرماي محيط يخچال از بدمزگي دارو بكاهد، حل و رقيق كردن از ديگر روش‌هاي سودمند كاهش مزه‌ي ناخوشايند آنها محسوب مي‌شود .
دارو را مي‌توانيد، با 1 تا 2 ليوان آب خالص يا آب ميوه رقيق كنيد. ( اگر مطمئن هستيد كه كودك‌تان همه‌ي آن را مي‌خورد)، در غير اين صورت از حجم كمتري براي رقيق كردن استفاده كنيد. قرص‌ها را خرد كرده و روي غذاي كودك خود بريزيد، البته چند قاشق اول را بدون دارو به او بدهيد، زيرا، جويدن غذا در نخستين لقمه ممكن است حيله‌ي شما را آشكار و مقاومت منفي ايجاد كند!در صورت ادامه‌ي امتناع، بعد از 15 دقيقه دست به كار شويد. هميشه بعد از خوردن دارو از كودك‌تان تشكر كنيد و يك ليوان نوشيدني يا مقداري از غذاي مورد علاقه‌اش را به او بدهيد .
در مواردي كه با تمامي تمهيدات لازم باز هم فرزند شما امتناع كرد، به زور متوسل شويد. البته منظور به هيچ وجه تنبيه يا كتك زدن نيست، بلكه بعد از محبت و توضيح اين مطلب كه خوردن دارو براي سلامت وي ضروري است، به ويژه در مورد داروهاي مايع مي‌توانيد با كمك فرد ديگري دهان او را باز كنيد و شربت را به او بخورانيد، زماني كه تنها هستيد، مي‌توانيد فرزند خود در يك ملحفه بپيچيد. هيچ وقت در حالت خوابيده شربت را به او نخورانيد. دست‌هاي او را بگيريد و دهانش را با فشار فك پايين، باز كنيد. دارو را با استفاده از قاشق و يا يك سرنگ پلاستيكي به دهان او بريزيد، در حالت ايستاده نيروي جاذبه به بلع دارو كمك مي‌كند. توجه داشته باشيد كه اگر گردن فرزندتان بيش از حد به عقب خم شده باشد بلع دارو مشكل است.
بعد از خوراندن دارو از فرزندتان عذرخواهي كنيد و به او يادآوري كنيد، كه اگر در نوبت بعدي همكاري كند نيازي به انجام اين كار نيست و گرنه با كمال تاسف مجبور هستيد، بار ديگر اين كار را تكرار كنيد و گرنه فقط مقداري را كه تخمين مي‌زنيد خارج شده است، دوباره به او بخورانيد.
بعضي از بچه‌ها قرص‌ها و كپسول‌ها را به سختي مي‌بلعند، بهترين راه اين است، كه قرص‌ها را خرد كرده و كپسول‌ها را خالي كنيد. آنها را روي غذا بريزيد يا در مايعي حل كنيد . در مورد برخي از داروها مانند قرص‌هاي « آهسته رهش» نبايد چنين كاري را انجام داد. لذا حتما در مورد امكان خريد يا حل كردن دارو از پزشك سوال كنيد.
نكات مهمي كه در مورد آنتي‌بيوتيك‌ها ضروري است، عبارتند از: آنتي‌بيوتيك‌ها در درمان عفونت‌هاي ايجاد شده به وسيله‌ي ويروس‌ها هيچ اثري ندارند و اغلب عفونت‌هاي كودكان نيز به وسيله‌ي ويروس‌ها ايجاد مي‌شوند، هيچ وقت آرزو نكنيد كودك‌تان حتما به وسيله‌ي آنتي‌بيوتيك درمان شود، مگر اينكه واقعا به آن نياز داشته باشد.
تشخيص اين موضوع فقط در صلاحيت پزشكي است، پزشك را براي تجويز آنتي‌بيوتيك تحت فشار نگذاريد، تمام آنتي‌بيوتيك‌ها عوارض جانبي دارند، برخي از كودكان به دنبال مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها دچار اسهال، تهوع، استفراغ و يا بثورات پوستي مي‌شوند، مصرف بي‌رويه‌ و بيش از حد آنتي‌بيوتيك‌ها باعث پيدايش گونه‌هاي مقاوم عامل بيماريزا مي‌شود، بنابراين جدا از مصرف خودسر و بي‌رويه‌ي آنتي‌بيوتيك‌ها بپرهيزيد و به پزشك خود اطمينان كنيد .
انتهاي پيام

اين تشکر کردن و عذرخواهی کردنش منو کشته (به قول هودر). مطمئنم که اين دستور المعل فقط در کشوري مثل ايران مي تونه خريدار داشته باشه و معلومه که هنوز عملا بابا يا مامان نشده .

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin


My blog is worth $11,855.34.
How much is your blog worth?