بابا و دخترش

بابا و دختراش

Friday, April 22, 2005

کورش در پارک



پینکفلویدیش عکسی از سنگ یادبود کورش کبیر در سیدنی رو تو وبلاگ اش گذاشته و خواسته که ایرانیانِ استرالیا یه تحقیقِ کوچولو بکنن ببینن آیا این واقعیت داره واین بنا در سیدنیه یا جایِ دیگه‌ای؟
شیده خانم به چشم این هم نتیجه تحقیقات:
1- ماجرا کاملا موثقه و چنین یادبودی در یکی از پارک های اطراف سیدنی( همونطوری که خودت گفته بودی)برپا شده (دروغ چرا! تا قبر آ... ما که هنوز خودمان به چشم خودمان ندیده ایم ولی اگر هنوز سونامی یا طوفانی یا دیگر ایادی اهریمنی دست به کار نشده باشند بایستی هنوز همون جا باشه)

2- این یادبود رو انجمنی از ایرانی های سیدنی در سال 1994 برپا کردند که ماجرای اون هم شنیدنی و جالبه که از زبان یکی دست اندرکاران اصلی ماجرا ( جناب دکتر کورش پارسی )قبلا یکی دوجا منتشر شده( لینک سایت اصلی و این هم دومی) ولی من هم چند قمستی از اون رو برای علاقمندان اینجا ترجمه می کنم.

3- جالبه که بدونید ایده اصلی ماجرا، برپایی مجسمه یادبودی برای فردوسی بوده ولی از اونجایی که به قول دکتر پارسی " هیچ دولت غربی با برپایی مجسمه یک مرد عمامه به سر در خاک خود موافقت نمی کرد" نهایتا تصمیم به برپایی یادبود کورش کبیر گرفته میشود.

4- تا دو ماه قبل از پرده برداری از مجسمه هنوزهیچکاری در مورد هزینه ها و محل برپایی مجسمه صورت نگرفته بود.

5-این سنگ یادبود توسط یکی از هنرمندان آسوری ساکن سیدنی به نام Lewis Batros ساخته می شود.

6- 14000 دلار هزینه ساخت مجسمه توسط منابعی در استرالیا و امریکا تامین می شود

7-برای محل برپایی مجسمه با مسئولین پارک مذاکراتی می شود که حتی با وجود حمایت وزیر امور چندفرهنگی استرالیا مورد مخالفت مسئولین پارک قرار میگیرد ("مگر یک مسئول پارک می تواند با رای یک وزیر مخالفت کند؟ در استرالیا بلی")

8-پس از چندین مرحله مذاکره ( که دکتر پارسی از ذکر جزئیات آن صرفنظر می کند) بلاخره مسئولین پارک با برپایی مجسمه در نقطه ای پَرت از پارک موافقت می کنند.

9-روز 30 اکتبر 1994. روز پرده برداری از مجسمه. مجسمه هنوز در خانه هنرمند آسوری است!

10- بلاخره یک ساعت قبل از آمدن مهمانان( از جمله دکتر باستانی پاریزی - اسلامی ندوشن و ... ) با کمک یک جرثقیل مجسمه 4 متری در محل خود برپا می شود. مجسمه از جنس سبکی ساخته شده و بایستی توسط سیمان در محل محکم شود ولی دیگر وقتی برای اینکار نیست!!!

11-از اینجا به بعد رو از زبان دکتر پارسی بشنوید:" باد شدیدی میوزید
ومن کاملا نگران بودم که مجسمه ممکن است که بیفتاد و اگر چه کورش خودش کسی را نکشته بود ولی مجسمه اش
ممکن است باعث مرگ یکی از محققان بشود. ... ناگهان سیستم آبیاری به کار افتاد و چند نفر از حضار را خیس کرد ... در عین حال میکروفن هم قطع شد و صحبت های سخنران قطع شد!"

12- اگر می خواهید بدونید بلاخره یاران اهورا با چه ترفندی اهریمن رو از انداختن مجسمه منصرف کردند این گفتگو رو از ادامه صحبت های آقای دکتر پارسی بشنوید
- هاشم جان
- بله
- بلند شو
- چی؟
- بلند شو و برو مجسمه رو از پشت نگه دار( خدایا ما رو از شر گوگل و رفقا در امان بدار الهی آمین) چونکه داره می افته.

12+1- بلاخره مراسم به خوبی و خوشی تموم می شه و برای اینکه مجسمه از شر اهریمنان در امان بماند یک نگهبان تمام شب رو در کنار مجسمه می ماند ( بعید می دونم به نگهبان بدبخت توی اون پارک 100 هکتاری که لابد پر از جک و جونوره و درکنار یکی از مجسمه های باستانی که هر لحظه ممکنه مورد حمله نیروهای شرور باستانی واقع بشه اصلا خوش گذشته باشه)

14- و نهایتا یک سال بعد از اون ماجرا به همت یک گروه ایرانی یک پایه مناسب برای مجسمه ساخته می شود

-تعدادی از عکس های مراسم افتتاح و نمای نزدیک از جلو و پشت بنا(از فردا گوگل باز کلیه برادران متعهد ... رو می فرسته اینجا)و همینطور پلاک اون رو می تونید اینجا ها ببینید


حالا که صحبت این پارک شد بد نیست یک روز تعطیلی مثلا همین long weekend چندتایی از بلاگرهای سیدنی همونجا دوبر هم جمع بشند تا هم از جناب کورش دیدنی کرده باشند و هم بیشتر با هم آشنا بشند. البته به شرطی که توی اون پارک 100 هکتاری!!! گم نشند.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

The information was great.
thanx

Monday, November 20, 2006 1:17:00 PM  

Post a Comment

<< Home

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin


My blog is worth $11,855.34.
How much is your blog worth?