بابا و دخترش

بابا و دختراش

Friday, November 28, 2003

داستان دور دنیا در 80 روز ژول ورن یک پابان غیر منتظره داره . درست هنگامی که قهرمان داستان ناامید از رسیدن به موقع به محل قراره ناگهان متوجه می شه که چون دور دنیا رو بر خلاف حرکت کره زمین دور زده یک روز جلو افتاده و نه تنها لحظه واقعه رو از دست نداده بلکه هنوز هم برای رسیدن به قرار وقت داره. عین همین ماجرا سر موضوع کسوف برای من اتفاق افتاد درحالیکه فکر می کردم به دلیل ابری بودن هوا امکان مشاهده خورشید نصفه نیمه استرالیا رو از دست دادم فردای اون روز با خوشحالی فهمیدم که به دلیل اینکه استرالیا اونور کره زمینه و با همه جای دنیا کلی اختلاف ساعت داره هنوز برای دیدن آخرین کسوف 2003 وقت دارم. دیدن قرص ناقص خورشید از پشت فیلتر های دست سازی که ظرف نیم ساعت درست کرده بودم و سعی در گرفتن عکس از اون شاید به یادماندنی ترین تقلای نجومی بود که کرده بودم.ولی ارزشش رو داشت.
موضوع دیگه ای که شایدد برای بعضی ها جالب بود اینکه درست در لحظه کسوف ماه قمری از نظر نجومی نو می شه که یک رخداد جهانی است ولی از نظر محاسبات تقویمی مثل تقویم اسلامی یا یهودی ممکنه این موضوع به یک روز تاخیر بیفته همانطوریکه در این مورد اتفاق افتاد و هلال ماه شوال در استرالیا و بیشتر نقاط دنیا به جز افریقا و امریکای مرکزی و جنوبی در موقعیتی قرار گرفت که در اون روز قابل دبدن نبود و همانگونه که توسط مشاهده کننده گان از سرتاسر دنیا گزارش شد به ناچار روز عید به روز بعدش موکول شد.. بنظر من تقویم قمری تنها تقویمیه که حتی توسط یک انسان تنهای گم شده در یک جزیره هم به راحتی قابل محاسبه است. شاید به همین دلیل خدا این نوع تقویم رو بع عنوان تقویم مذهبی در نظر گرفته گرچه حالا آدم ها اون رو تبدیل به یکی از سخت ترین و پر بحث ترین تقویم ها کرده اند.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin


My blog is worth $11,855.34.
How much is your blog worth?