بابا و دخترش

بابا و دختراش

Saturday, January 12, 2002

ايزاك آسيموف يك مجموعه داستانهاي علمي تخيلي دارد كه معمولا دنباله‌دار و در عين حال بسيار جالب اند در يكي از اين كتاب ها(خورشيد عريان) آسيموف داستان سياره‌اي را تعريف مي‌كند به نام سولاريا كه سالها پيش توسط انسانهاي مهاجر كره‌ زمين مسكوني شده است.برخلاف زمين كه از جمعيت اشباع شده و به ناچار مردم در زير زمين و در شهرهاي بزرگ زير زميني زندگي مي‌كنند جمعيت سولاريا تركيبي است از بيست هزار نفر انسان و دويست ميليون روبات ! و هر سولاريايي فرمانرواي يك ايالت بزرگ است و هزاران روبات دارد كه كارهايش را برايش انجام مي‌دهند .درحاليكه مردم زمين در اثر سالها زندگي در غارهاي زيرزميني به شدت از فضاي باز,آسمان آبي و خورشيد درخشان مي‌ترسند حتي فكر كردن به آنها برايشان دلهره‌آور است , سولاريايي ‌ها يك ترس مطلق از تماس رودرو با يكديگر دارندو به جز زن و شوهرها كه بنابر اقتضاي قوانين و برنامه و شايد هم اندكي غريزه طبيعي هرچند وقت يكبار چنددقيقه‌اي با هم ملاقات دارند ساير سولاريايي‌ها هرگز در طول زندگي‌شان با هم ملاقات رودرو ندارندو حتي اين كلمه برايشان تهوع‌آور است! و در عوض از يك سيستم پيشرفته ويديوكنفرانس سه‌بعدي برخوردارند كه امكان ملاقات غيرفيزيكي را به آنها مي‌دهد.
آنچه كه سولارياي ابرقدرت فضايي را با زمين عقب‌مانده جهان سومي در اين داستان پيوند مي‌دهد قتل يكي از سولاريايي هاست در حاليكه هيچ كدام از سولاريايي ها قادر به اينكار نبودند (به جز يك استثنا يعني همان قاتل!)و همينطور هيچ رباتي به حكم قوانين سه‌گانه رباتي قابليت اينكار را ندارد. لذا سولاريايي ها كه دو قرن بود در سياره‌شان هيچ جنايتي نداشتند ناچار شدند از طريق مراجع ديپلماتيك دست به دامن زمينيياني شوند كه هر روز در ميانشان صدها جنايت اتفاق مي‌افتد. فرصتي كه براي اوليا امور در زمين بسيار مغتنم است نه فقط براي اجراي عدالت بلكه براي تجزيه وتحليل سيستم پيچيده سولاريا!
زمينيان مي‌دانند كه نقاط قوت سولاريا جمعيت كم -ربات هاي زياد وطول عمر طولاني آنها ست و تنها سوال و به نوعي ماموريت محرمانه قهرمان داستان پيدا كردن جواب اين سوال است كه نقاط ضعف سولاريا كدام است ؟
سوالي كه خواننده را تا آخرين صفحات كتاب با خود مي‌كشد. آسيموف بر عكس بيشتر داستانسرايان اصراري ندارد كه جواب اين سوال را براي خواننده فاش كند بلكه روند داستان خواننده را به اين جواب مي رساند .جوابي كه وقتي از قول قهرمان قصه بازگو مي‌شود ديگر يك قضيه اثبات شده است .بلي نقاط ضعف سولاريا فقط جمعيت كم - ربات هاي زياد و طول عمر طولاني انها ست.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin


My blog is worth $11,855.34.
How much is your blog worth?