بابا و دخترش

بابا و دختراش

Saturday, October 11, 2003

بعد از یک غیبت نچندان طولانی مجددا سلام. برای اونکه بیشتر از این بد قولی نکرده باشم برمی گردم سر بحث نا تمام قبلی:
اگه یادتون نرفته باشه بجث بر سرانتقاداتی بود که به جمله " اسلام با حقوق بشر منافات نداره" خانم عبادی وارد می شد که به نظر من این انتقادات به دلایل زیر وارد نیست:
1-دوست خوبم پانته آ می نویسه : خوب حالا که چی؟ حتما بايد مسلمون بودنش رو به رخ ميکشيد؟...مجبور بود که اينجوری چاپلوسی کنه و نون قرض بده؟ ( پابان نقل قول) من نمی دونم چه چیزی باعث شده که این دوست ما این حرف رو به چاپلوسی و نون قرض دادن تعبیر کنه ولی وقتی که من اصل جمله شیرین عبادی رو خوندم بوضوح دیدم که ایشون با چه دقتی این جمله رو بیان کرده . شیرین عبادی در مصاحبه با نیوزویک می گه :
"بين يك جمهوري اسلامي، اسلام و حقوق بشر تناقضي وجود ندارد. اگر در بسياري از كشورهاي اسلامي حقوق بشر نقض مي‌شود، به علت تعبير غلطي است كه از اسلام مي‌شود. تمام آنچه من در 20 سال گذشته سعي كرده‌ام انجام دهم آن بوده كه ثابت كنم با تعبير ديگري از اسلام، امكان برقراري دموكراسي در كشورهاي اسلامي وجود دارد. ما نياز به تعبيري از اسلام داريم كه امكان بسيار بيشتري را براي فعاليت زنان ايجاد كند. به اسلامي نياز داريم كه با دموكراسي سازگارتر باشد و حقوق فردي را محترم بدارد."
حالا کجای این حرف چاپلوسیه مطلبیه که دوست عزیزمون حتما درباره اش توضیحی دارند و من هم مشتاقانه منتظر شنیدن اش هستم

2- سالها ست که گروههای زیادی از نبود آزادی بیان و مذهب در جامعه شکایت دارند( که البته شکایت بجایی است و من هم با اونها هم عقیده ام) و همیشه وعده می دهند که وقتی اونها به قدرت برسند مشکلات حل خواهد شد ولی همیشه این نگرانی هست که با به قدرت رسیدن اونها هم آش همون آش باشه و کاسه همون کاسه . نمونه اش این که خود ما تا چه حد به آزادی بیان مخالف احترام می گذاریم. توی همین بحث خانم عبادی بودند کسانی که گفتند ما با نظر ایشون مخالفیم ولی به عنوان یک انسان به ایشون حق می دهیم که نظرات خودش رو هر چند که مخالف نظرات ما ست بیان کنه ولی متاسفانه تعداد دیگری هم بودند که این نظر مخالف رو تحمل نکردند و اعتراض کردند. عین همین ماجرا درباره دین و مذهب وجود داره و اینکه افرادی هستند که اعتقادی به دین و مذهب ندارند ولی با باور ها و اعتقادات دیگران کاری ندارند و اونها رو به خاطر اعتقادات شون تمسخر نمی کنند و به باد توهین نمی گیرند ولی از طرف دیگه هم هستند کسانی که هر چه را که با اعتقادات دینی ( شایدم عدم اعتقادات دینی) اونها سازگار نباشه رو بی خردانه و غیر منطقی می بینندو حتی افراد مخالف خود شون رو فاقد صلاحیت تربیت فرزند می دونند . این شرایط هست که نتظر می رسه جامعه ما در آزمون تمرین دموکراسی مشکل بزرگی داره.
شیرین عبادی سالهاست که برای برپاکردن آزادی بیان جنگیده و حالا که به هدف خودش یک قدم نزدیکتر شده ما حق نداریم این آزادی رو از خودش بگیریم.

3- سالها ست که ملاک دینداری یا ایمان افراد به جایکه اعتقادات و باطن افراد باشه شده چیزهای ظاهری مثل ریش و چادر و ... که همیشه هم مورد نکوهش بوده ولی اگر واقعیت گرایانه با قضیه برخورد کنیم می بینیم که این موضوع خیلی بیشتر از اونکه فکر می کنیم در جوامع ایرانی ریشه دوانده نمونه اش رو همین جمله از وبلاگ پانته آ ذکر می کنمکه به اندازه کافی روشنه"اينکه خانم عبادی در مصاحبه‌های مطبوعاتی بدون حجاب اسلامی شرکت ميکنه من رو خيلی خوشحال کرد و بهشون بابت اين جرئت تبريک ميگم. از طرف ديگه ايشون از قرار معلوم اونقدرها هم که دوستان فکر ميکنند مومن و معتقد نيست!"

4- همونطوریکه در مطلب پایینی گفتم دو گروه بظاهر مخالف هم با این مسایل مشکل دارند . گروه اول طرفداران اسلام خشن و بی رحم و گروه دوم افرادی که از اساس با اسلام مشکل دارند . عملکرد این دو گروه گرچه معمولا در دوجهت مخالفه ولی دقیقا عین تیغه های قیچی برای یک هدف مشترک به کار میره که همون قلع و قمع هرگونه تفسیر دیگری از دین هست . عین این ماجرا قبلا هم برای مسیحیت و یهودیت هم اتفاق افتاده و نتیجه اینکه این دو گروه به راحتی تونستند دشمن مشترک خودشون رو که همون تفسیر منتطقی از قوانین دینیه رو شکست بدهند یا تضعیف کنند.

امیدوارم این موارد تونسته باشه تا حدودی وارد نبودن اعتراضات رو به جمله شیرین عبادی نشون بده گرچه خود ایشون با تجربه سالها وکالت کمترین نیازی به استدلال های افرادی چون من ندارند. در مورد بقیه مسایل از جمله موضوعاتی که دوست عزیزم پانته آ در باره اسلام مطرح کرده هم حرف هایی دارم که ترجیح می دهم اگر ایشون موافقت کنند در وبلاگ "جستجو برای حقیقت SEEKING FOR THE TRUTH" که قبلا برای موارد مشابه ای ایجاد کرده ام بحث رو انجام بدهیم.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin


My blog is worth $11,855.34.
How much is your blog worth?