بابا و دخترش

بابا و دختراش

Friday, October 27, 2006

من معمولا با نظرات آقای درخشان چندان موافق نیستم ولی در این زمینه به نظر می آد که حق با ایشونه . متاسفانه سایت اینترنتی بخش فارسی بی بی سی مدتیه که دیگه اون اصالت و حرفه ای بودن خبرگزاری بی بی سی رو زیر سوال برده قبلا چندبار در این باره گفته بودم امروز هم توی پیامگیر وبلاگشون در این باره نوشتم ولی نمونه ای از اشتباهات بسیار تاسف برانگیزش رو اینجا لیست می کنم

1- در ترجمه متن اخبار از انگلیسی به فارسی دقت کافی رعایت نمی شود برای همین شائبه جانبداری در بضی از خبر ها به چشم می خورد به عنوان مثال در خبری که با عنوان "'ايران از آزادی گروگان اسرائيلی جلوگيری کرد'" عبارتی آورده شده به این صورت "سرجوخه ارتش اسرائيل به نام گلعاد شاليط را از داخل خاک اسرائيل به گروگان گرفت " با مقایسه متن خبر انگلیسی The soldier, Cpl Gilad Shalit, was captured in June in a cross-border raid from Gaza by Palestinian militants. مشخص می شود که خبر فارسی ترجمه دقیقی از متن نیست و اصولا طبق اخبار قبلی بی بی سی مفهوم "داخل خاک اسراییل" چندان مشخص نیست چون مرزهای فعلی اسراییل و مرزهای قراردادی بین المللی و سابقه تاریخی جنگهای اسراییل و همسایگان محدودههای متفاوتی رو برای "داخل خاک اسراییل" تعریف می کنند. علاوه بر این اگر متن خبر فارسی رو با متن انگلیسی تطبیق بدیم معلوم می شه که ترتیب قرار گرفتن پاراگراف ها با هم متفاوته و این گرچه زیاد مهم به نظر نمی رسه ولی می تونه مفهوم خاصی رو به خواننده خبر القا کنه . (البته من به شخصه نه از طرفدارهای آقای احمدی نژادم و نه سیاست های اسراییل یا حماس و این فقط یه مثال بود)

2- بی طرفی خبری که یکی از ویژگی های خوب بی بی سی بود در بعضی اخبار بخش فارسی در نظر گرفته نمی شود مثلا در خبری که با عنوان "ماموريت دشوار دنيس رايت در ايران" آمده بود "اما ايران نتوانست پشتيبانی رسمی بريتانيا را از اشغال جزيره ها ی تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی به دست آورد." همانطوری که قبلا برای شما نوشته بودم این مطلب که نام فخرالدين عظيمی استاد تاريخ در دانشگاه کانکتيکت رو به عنوان نویسنده همراه می کشه یک نوع تحریف تاریخه که به نظر من نمی تونه با وضعیت موجود ایران بی ربط باشه.

3- آرشیو و بایگانی سایت به شدت خرابه و پیدا کردن یک خبر توی اون واقعا کار حضرت فیله.

4- بخش علمی سایت به شدت ضعیف عمل می کنه و اخبار زیادی رو که می تونه برای خواننده های فارسی زبان جالب باشه اصلا ترجمه نمی کنید مثلا دو خبر جالب زیر از سایت انگلیسی بی بی سی :
- Giant camel fossil found in Syria
-- Circumcision 'could cut HIV risk

5- عکس هایی که از سایت های دیگه مثل ایسنا یا ایرنا برداشته شدند و لابلای بعضی اخبار فارسی جا داده شدند به شدت حرفه ای بودن سایت فارسی بی بی سی رو زیر سوال می بره

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Thursday, October 26, 2006

خری با هاله نور یا ناشی گری در استفاده از نرم افزار؟

بعد از خوندن ماجرای الاغی که باعث بسته شدن شرق شد خیلی دلم می خواست تا اون کاریکاتور رو ببینم تا اینکه بلاخره اینجا و اینجا چشمم به جمال اش روشن شد. اولین چیزی که به نظرم آمد این بود که اینکه هاله نور نیست! این دست گل کارکاتوریست ناشی در استفاده از نرم افزاره.
اگه به عکس خوب نگاه کنید می بینید که خونه زیر پای اسب سفید خاکستری رنگه در حالیکه بقیه خونه ها یا سیاه هستند یا سفید در ضمن گوشه بعضی از خونه های سفید یه کمی رنگ خاکستری دیده می شه مثل خونهG2 , G4 . خوب اگه تا به حال عکسی رو توی paint ویندوز دستگاری کرده باشید می دونید که بعضی وقت ها رنگهای داخل عکس در اثر تبدیل فرمت جابجا می شند مثلا رنگ سفید خاکستری می شه. جناب کاریکاتوریست ناشی هم همین اشتباه رو کرده اول آمده یه عکسی رو از یه جایی ور داشته بعد خواسته دستکاری اش کنه دیده که رنگ هاش قاطی شده! مجبور شده که پاک کن برداره و جاهای خاکستری رو سفید کنه این وسط هم کلی شلوغ پلوغ بازی در اورده از جمله اینکه وقتی حاشیه پایین رو رنگ صورتی می زده حواس اش نبوده که رنگ ها به خونه H1 هم نفوذ کرده . بعد هم آمده یه کله یابو رو بچسبونه روی تنه اسب سیاد دیده که کلی دور وبرش رو خراب می کنه ناچار اونها رو هم ماستمالی کرده که این توهم هاله نور بوجود آمده و روزنامه ای رو خونه خراب کرد.
بابا جون وقتی دارید کپی رایت دزدی می کنید حواس تون رو بیشتر جمع کنید تا گند نزنید به همه جا!

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Wednesday, October 25, 2006


آگهی بازگشت رسمی

بدین وسیله به اطلاع کلیه دوستان و آشنایان از جمله هاله خانم آفتابی و مرحوم لامپ کچل غیر مرحوم و سایر دوستان محترم و محترمه می رساند که جناب آقای دکتر اینجانب یعنی شخص شخیص خودم دارای دکترین شخصی و استوتسکوپ از آلمان و ژیروسکوپ از چاینا بعد از گذراندن دوره فوق تخصصی babysitting دربعضی نقاط استرالیا برای خدمتگذاری به خوانندگان وبلاگ آماده و بسرکار خود برگشته ام. لذا خوانندگان عزیز می توانند از همین لحظه با تماس با آدرس زیر از مزایای آن بهرمند گردند.

آدرس:http://bandeh.blogspot.com/


امضا شخص شخیص خودم

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin

Friday, October 20, 2006

-چیه چرا اخم هات تو همه؟

-هیچی بابا!
-کشتی هات غرق شدند؟

-نوچ
-خونه ات آتیش گرفته ؟

-نه
-زدی به کسی یا کسی زده به ات؟

-نه بابا!
-نکنه قطار از روت رد شده؟

- خدا نکنه!
-پس لابد تو راه کله پا شدی؟

- نــــــــــــــــــــــه خیر
-خوب بابا حالا چرا داد می زنی...ببینم از بلندی نیوفتادی؟

-نه به جون شما
-هــــــان ... گرفتم لاید یارو با موتور از روت رد شده! شایدم تو از رو موتور یارو!


-هان ؟! .... نه بابا
-پس نکنه هواپیما خورده تو برجکت؟

-لا اله...
- ببینم نکنه ماشینت رفته هوا ! شایدم


زیر آب؟

-نه عامو
-فهمیدم لابد موتورت گیریپاچ کرده؟

-گیری چی چی؟! .... نه بابا اصلا موضوع این حرفها نیست
-خوب بابا زودتر می گفتی ...غصه نخور. بلاخره یا خودش می آد یا نامه اش!!

-اأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأه. حوصله ام و سر بردی ها بلاخره بس می کنی یا نه؟
-خوب بابا یه کلوم بگو چته .

بابا جون تو کیبردم علف سبز شده! حالا خیالت راحت شد؟

| مطلب را به بالاترین بفرستید: Balatarin


My blog is worth $11,855.34.
How much is your blog worth?